Historie

De Spieghelkerk staat aan de Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 34 te Bussum. Opdracht tot de bouw werd gegeven door de ‘Vereeniging tot Evangelisatie’, opgericht door mevrouw Susanna Maria van Woensel Kooy. Zij stond voor openheid en vrijzinnigheid, hetgeen in onze evenementen is terug te vinden. De kerk werd gebouwd in 1924 en officieel in gebruik genomen op 28 maart 1925. Aan de buitenkant heeft de kerk kenmerken van de bouwstijl van de vroege Amsterdamse School.

De Spieghelkerk met bijbehorend interieur is van bijzondere cultuur- en architectuurhistorische waarde. Zij is een goed en zeer gaaf bewaard gebleven voorbeeld van kleine protestantse kerkbouw uit het interbellum. De kerk bezit kenmerken van de bouwstijl van de vroege Amsterdamse School. Het gebouw is opgetrokken in de expressionistische trant, hetgeen onder meer is terug te vinden in de geleding van de toren, het baksteen siermetselwerk en de stijle, kegelvormige spits.

Andere bekende voorbeelden van gebouwen in de stijl van de Amsterdamse School zijn onder meer: het Scheepvaarthuis en het Olympisch Stadion te Amsterdam, De Bijenkorf in Den Haag, Radio Kootwijk, het Ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer, het Hoofdpostkantoor te Utrecht, het Hollands Paviljoen op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1925.