Vic van de Reijt

29 maart, 2012 20:00 - 22:30 UTC+0

Victor Cornelis Johannes (Vic) van de Reijt (Breda, 31 juli 1950) is uitgever, publicist, muziekkenner en, naar eigen zeggen “hoeder van bedreigde muzieksoorten”.

Van de Reijt studeerde Nederlands aan de UvA. Hij werd redacteur van het studentenweekblad Propria Cures en na zijn studie enige tijd leraar Nederlands. Hij is uitgever bij Nijgh & Van Ditmar, waar hij in 1994 het romandebuut van Arnon Grunberg, “Blauwe Maandagen” het licht deed zien. Hij publiceerde talrijke artikelen over het leven en werk van Willem Elsschot en schreef een biografie over deze auteur, die in 2011 uitkwam bij uitgeverij Athenaeum. Van de Reijt heeft een grote affiniteit met het light verse. In 1982 publiceerde hij “Ik wou dat ik twee hondjes was”, een bloemlezing van Nederlandse nonsens- en plezierdichters. Bij de twintigste druk in 2003 werd dit boek herzien en aangevuld.

Paul van der Feen wordt algemeen beschouwd als een van Nederlands beste jonge saxofonisten. Als lid van een buitengewoon muzikaal gezin, groeide Paul al musicerend op met zijn broers Mark, Matthijs en Clemens met wie hij het met prijzen overladen Feenbrothers Quartet vormde. Paul begon op 16 jarige leeftijd zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam en beëindigde deze bij Bob Mintzer in New York. Tijdens deze jaren exploreerde Paul verschillende muziekstijlen zoals funk, fusion en klassiek en speelde met talloze jazz musici en formaties uit de binnen en buitenland waaronder het Jazz Orchestra van het Concertgebouw en het Clazz Ensemble. In 2004 was Paul prijswinnaar op de prestigieuze White Foundation World Saxophone Competition in London. Tegenwoordig is Paul een van de solisten van het Metropole Orkest en speelde in die hoedanigheid onder andere met John Scofield, Bob Brookmeyer, Kenny Werner en Terence Blanchard. Als bandleider maakte Paul drie cd`s en als “sideman” is Paul inmiddels te beluisteren op verschillende cd`s en dvd`s waaronder met Elvis Costello, Trijntje Oosterhuis, Paula Morelenbaum en John Scofield.

Mark van der Feen volgde zijn conservatorium opleiding aan het conservatorium van Amsterdam. In deze periode studeerde hij onder andere bij Rob van Bavel. In 1998 behaalde hij met zeer goed gevolg zijn solisten diploma. Mark participeerde aan concoursen in Nederland, Frankrijk en Zwitserland en behaalde o.a. een 2e prijs tijdens het Classic FM piano concours (1998), tweemaal de Steinway prijs tijdens het Internationale Piano Concours van Montreux (1999, 2002) en diverse publieksprijzen. Ook heeft Mark zijn eigen repertoire dat hij eind dit jaar ten gehore bracht in diverse steden en waarmee hij komend jaar verschillende zalen in Nederland zal aandoen. Tijdens deze piano solo concerten speelt hij o.a. de ‘Rhapsody in Blue’ en weet hij als geen ander klassieke muziek en jazz met elkaar te combineren.

29 maart, 2012