Kader Abdolah

20 april, 2017 20:00 - 22:30 UTC+0

Kader Abdolah groeide op in een religieuze familie, in een streek waar de islam streng werd nagevolgd. Zijn vader was een doofstomme tapijtrestaurateur met een verstandelijke beperking. De beperking van zijn vader zorgde ervoor dat Abdolah geen gemakkelijke jeugd had, omdat hij de vaderrol op zich moest nemen. Omdat hij hoopte ooit zijn betovergrootvader Qhaem Megham Ferahni na te volgen en schrijver te worden, verdiepte hij zich vanaf zijn twaalfde jaar in de Westerse literatuur. Hierdoor raakte hij ook geïnteresseerd in de Westerse samenleving. Die interesse werd nog verder gevoed tijdens het heimelijk luisteren naar Westerse radiostations en naar verzetszenders. Abdolah studeerde natuurkunde. Vanwege zijn politieke activiteiten vluchtte hij uit Iran en belandde in 1988 in Nederland. In Nederland was hij columnist en publiceerde hij vele boeken. Zijn laatste boek is Salam Europa (2016).

20 april, 2017