Jan van Hooff

24 november, 2015 20:00 UTC+0

De Spieghel Academie stelt kunst, wetenschap en muziek centraal. De opzet van de avonden komt overeen met die van de Spieghelavonden: een spreker en muziek, beide van hoog niveau. Met natuurlijk een goed glas wijn. Alleen is de opzet van Spieghel Academie intiemer en meer gericht op gesprek. Maximaal kunnen er veertig mensen deelnemen. Geeft u zich tijdig op, want vol is vol.

Thema 24 november: Evolutie en moraliteit

Jan van Hooff studeerde biologie in Utrecht en Oxford bij Niko Tinbergen en Desmond Morris. Hij promoveerde op een onderzoek naar sociaal gedrag en communicatie bij mensapen. Vooral zijn vergelijkende studies over gelaatsexpressies bij apen en mensapen, in het bijzonder over de evolutie van lachen en glimlachen, hebben de aandacht getrokken. Van 1980 tot 2001 was hij hoogleraar ethologie en socio-ecologie aan de Universiteit Utrecht waar hij vooral studies deed naar de sociale processen, het sociaal gedrag en de sociale organisatie van dieren, in het bijzonder primaten zoals orang-oetans en chimpansees. Van 1996 t/m 1999 was hij vervangend hoogleraar aan de Universiteit Wageningen. Hij bekleedde gasthoogleraarschappen aan de Universiteit Zürich (1988) en aan de École Normale Supérieure in Parijs (2001). Hij is honorair professor aan de Universitas Nasional te Jakarta, Indonesië.

24 november, 2015
20:00 UTC+0