Jacob Bogaart

16 februari, 2017 20:00 - 22:30 UTC+0

Jacob Boogaart trad als solist op met vele dirigenten van wereldfaam zoals Sergiu Comissiona, Roberto Benzi, Bruno Maderna, Jean Fournet, Edo de Waart en Ernest Bour, met wie hij alle pianoconcerten van Ludwig van Beethoven opnam.

Uitgangspunt van deze Spieghelavond is de box met 8 CD’s (The Art of Dutch Keyboard Music) van 400 jaar Nederlandse klaviermuziek die Bogaart een goed jaar geleden uitbracht.
Het betreft 112 werken van 50 Nederlandse componisten: van Sweelinck tot heden.
Over een periode van 30 jaar heeft hij deze stukken verzameld die veelal opgenomen zijn door de radio en platenmaatschappij Attacca. Zowel de gehele dagbladpers als de vaktijdschriften spraken van een “ongeëvenaarde prestatie, een monument”.

Opmerkelijk overigens van een musicus die zijn opleiding niet in Nederland genoot, maar aan het Mozarteum in Salzburg, bij Carlo Zecchi in Rome en bij Magda Tagliaferro en Claudio Arrau in Parijs en gedurende die jaren geen noot Nederlandse muziek onder ogen kreeg.
Die schatgraverij begon veel later.

Jacob Bogaart zal werken van o.a. Sweelinck, Reinecken, Van Bree, Schlegel, Schaefer, Brandts Buys, Bernard Wagenaar, Pijper, Felderhof en Verhaar spelen en het een en ander toelichten.

16 februari, 2017

+ Google Map