Annejet van der Zijl

7 april, 2016 20:00 - 22:30 UTC+0

Annejet (Annajetske) van der Zijl is schrijfster en historica. Tot dusver publiceerde ze vier boeken die allemaal bestsellers werden. Drie van haar boeken zijn of worden verfilmd. Annejet groeide op in Friesland. Na het gymnasium studeerde ze eerst kunstgeschiedenis in Utrecht en later massacommunicatie in Amsterdam. Na een Masters International Journalism in Londen kwam ze in 1990 terecht bij de toenmalige Haagse Post. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust, over de gelijknamige Gooise buitenplaats die in de jaren vijftig en zestig uitgroeide tot Nederlands meest roemruchte literaire en artistieke broeinest. Eind 1999 nam Annejet ontslag om zich helemaal aan het schrijven van boeken te wijden en in 2002 verscheen Anna, de biografie van Annie M.G. Schmidt. Dit boek werd genomineerd voor de Gouden Uil en de AKO Literatuurprijs en bekroond met de Zeeuwse Boekenprijs. Twee jaar later volgde Sonny Boy. Deze reconstructie van een dramatisch liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de NS Publieksprijs en de M.J. Brusse-prijs en won de Littéraire Witte Prijs. In het voorjaar van 2010 verscheen Bernhard, een reconstructie van de tot dan toe onbekende Duitse achtergrond van Prins Bernhard. Hiermee promoveerde Annejet als historica aan de Universiteit van Amsterdam. Dit boek werd genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs en de AKO Literatuurprijs en werd bekroond met de M.J.Brusseprijs 2011 voor het beste journalistieke boek.
Op dit moment werkt Annejet aan een levensverhaal dat zich afspeelt tegen het decor van de Amerikaanse en Europese geschiedenis tussen 1875 en 1950. Ze won recent de Gouden Ganzenveer, die jaarlijks wordt uitgereikt aan aan een persoon of instituut vanwege zijn of haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland.

De muziek wordt verzorgd door Mirjam Welling, viool, en Miriam Burgers, piano. Zij spelen al acht jaar samen. Hun repertoire bestaat behalve uit klassiek werk uit Oost Europese traditionals. Naast musicus zijn Mirjam en Miriam ook pedagoog bij vioolschool Welling.

7 april, 2016