« All Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Aleks Korzec

3 maart, 2015 20:00 - 22:30 UTC+0

Lezing: Ken Uzelve!

Leidt zelfkennis tot meer welbevinden of verlossing? En wat is het nut de vermeerderde zelfkennis voor de omgeving?

Wat voor de beperkingen van rationele kennis in het algemeen geldt, geldt ook voor zelfkennis. Zelfhulpliteratuur met het enthousiaste advies Wees Jezelf! Vind Geluk In De Liefde! Stop Met Piekeren!veroorzaakt een prettige maar weinig duurzame illusie van beheersbaarheid van eigen gedrag en gevoelens.

Belangrijk hierbij zijn de methodologische problemen, en wel: bestaat er een domein van duurzame en fundamentele zelfkennis? Zo ja, welke manieren kun je gebruiken om zelfkennis te vermeerderen en welke kun je beter nalaten? Hoe kun je weten of je vorderingen maakt in zelfkennis en hoe kom je erachter of je vorderingen maakt in zelfbedrog? Alcoholische zelfkennis heeft zijn charmes, maar heeft helaas een beperkte houdbaarheidsdatum. Hoe onderscheid je inzicht van schijninzicht? Dit zijn de onderwerpen waar psychiaters dagelijks met hun patiënten over praten.

Aleks Korzec was tot zijn pensioen in 2011 psychiater en A-opleider psychiatrie in het Sint-Lucas Andreas in Amsterdam. In 2004 is hij gepromoveerd op bewijzende diagnostiek.

Datum:
3 maart, 2015