31ste Spieghelavond (theaterzaal WdZ College)

Deze Spieghelavond vindt plaats in de theaterzaal van het Willem de Zwijger College, naast de Spieghelkerk, vanwege de verbouw van de kerk.

Conny Braam werd in 1948 geboren in Arnhem. Eind jaren zestig vertrok ze naar Amsterdam. In die roerige periode raakte ze meer en meer betrokken bij politieke bewegingen die solidair waren met de vrijheidsstrijd in de zgn. derde wereld. Haar ontmoeting met een aantal Zuidafrikaanse ballingen zou haar leven grondig veranderen. In 1970 richtte ze samen met anderen de Anti-Apartheidsbeweging Nederland op, waarvan ze tot 1994 voorzitster was. Na de vrijlating van Nelson Mandela in Zuid-Afrika schreef ze Operatie Vula over haar betrokkenheid bij het Zuidafrikaanse verzet.

Tevens publiceerde ze in het weekblad Vrij Nederland over o.a. de verkiezingen in Zuid-Afrika, moordcommando’s in Namibië, de nieuwe chef van de Zuidafrikaanse geheime dienst, de vrouwelijke ambassadeurs van Mandela, de spion Dieter Gerhardt, de Cubaanse hulp aan Afrika, het afscheid van Mandela als voorzitter van het ANC en de dood van haar vader (De ondergang van een korporaal). Haar nieuwste boek is Het Beest van Kruger. Wat gebeurde er in december 1990 in het Krugerpark? Nelson Mandela was al uit de gevangenis, maar Zuid-Afrika zat nog gevangen in de beklemmende greep van inlichtingendiensten, gewetenloze generaals en corrupte politici. Wie namen er deel aan de geheime bijeenkomsten in het park? En waarom verdwenen er zoveel neushoorns?

Sinds december 2012 vormen Hannah de Witte, Arthur Klaassens en Jasper Grijpink Trio Cortado. De drie blazers kennen elkaar van hun gezamelijke studietijd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het trio, met de ongebruikelijke samenstelling van fluit, althobo en basklarinet, viel al snel bij het publiek in de smaak.

De unieke bezetting heeft wel als gevolg dat er geen enkel stuk voor deze combinatie van instrumenten was geschreven. Eén oplossing hiervoor is het zelf bewerken van bestaande muziek. Dit geeft het trio de mogelijkheid veel verschillende muziek te spelen. Meesterwerken uit de klassieke tijd (Bach, Beethoven, Mozart) worden afgewisseld met recenter repertoire (Ravel, Debussy, Honneger en Schumann) en met ‘moderne muziek’ van onder andere Elliot Carter. De arrangementen die Trio Cortado speelt zijn allemaal door de spelers zelf gearrangeerd.

Inmiddels heeft Trio Cortado flink aan de weg getimmerd. Trio Cortado speelde onder meer in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Een aantal stukken van een concert in de zomer van 2013 is uitgezonden op Radio 4, waar het trio in september 2014 ook live te gast was (bij Opium op 4). In 2013 werd de halve finale bereikt van het Internationale Kamermuziekconcours Almere.