30ste Spieghelavond (in remonstrantse kerk)

NB: Vanwege de verbouw van de Spieghelkerk vindt deze avond plaats in de remonstrantse kerk, Koningslaan 2b, Bussum

Özcan Akyol studeerde journalistiek en enige tijd Nederlands. Naast zijn literaire werk is hij vaste columnist van het Algemeen Dagblad, VARAgids, Nieuwe Revu, 90 Minutes en zeven regionale dagbladen. Daarnaast publiceert hij van tijd tot tijd in in Hard gras en verschillende damesbladen. In september 2011 debuteerde Akyol met het korte verhaal Zero Impact in de bundel WTF? Volwassen worden na 11 september. Dit boek gaat over jongeren die na de aanslagen op 11 september 2001 in New York opgroeien. In oktober 2012 verscheen zijn debuutroman Eus. Het boek gaat over een Turks-Nederlandse jongen uit een gastarbeidersgezin die zich aan zijn achtergrond probeert te ontworstelen. Het werk werd als een gedeeltelijk autobiografische ‘schelmenroman’ gepresenteerd. Eus kreeg voor en bij verschijning veel aandacht in de Nederlandse media. Er werden in een week tijd 10.000 exemplaren verkocht. In februari 2016 verscheen zijn tweede roman, getiteld Turis. Hierin gaat de hoofdpersoon op zoek naar het vermeende dubbelleven van zijn vader, teneinde zijn ouders uit elkaar te drijven. Het boek werd als literaire fictie gepresenteerd, hoewel het verhaal veel gelijkenissen met het echte leven van de schrijver zou vertonen.

In het najaar van 1986 besloten vier trombonestudenten van het Rotterdams Conservatorium om zich diepgaand bezig te gaan houden met het kamermuziekrepertoire voor hun instrument. Ze besloten de wijde wereld in te gaan als Zuid-Hollands Trombone Kwartet. Het eerste concert van de vier jonge trombonisten vond plaats op 17 januari 1987 te Klundert in Noord-Brabant. De vier trombonisten van het eerste uur waren Lorenz Jonckheere, René Mulders, Guido Snel en Hugo van der Wedden. Ter gelegenheid van hun deelname aan het International Philip Jones Chamber Brass Festival te Barcs in Hongarije in 1989 werd de naam veranderd in Nederlands Trombone Kwartet (NTK.) Op dit festival kregen zij de 1e prijs voor de uitvoering van hedendaagse muziek.

Zoals u wellicht zult hebben vastgesteld is er nog maar één trombonist uit de oprichtingstijd actief in het ensemble. Dit als gevolg van enkele bezettingswisselingen door de jaren heen. Zo trad Christian Ansink in 1990 toe tot het NTK. Nog niet genoemde trombonisten die kortere of langere tijd verbonden zijn geweest zijn Nico Nijholt en Wim Stoffer. De huidige bezetting is samen sinds 2004, toen Herman Nass en Dick Bolt de plaatsen innamen van Wim Stoffer en René Mulders. Het Nederlands Trombone Kwartet is door de jaren heen actief geweest op verschillende fronten in vooral Nederland en Duitsland. Zo kwamen radio-, cd- en dvd-producties tot stand, werd regelmatig samengewerkt met Hafabra-orkesten, werden workshops gegeven en werd opgetreden bij herdenkingsdiensten en openingen. Naast enkele themaconcerten werd in 2006 voor het eerst een theaterproductie in samenwerking met René van Haren op de planken gezet.